Sombere toekomstvisie met vrolijke muziek en humor   Leave a comment

cd-recensie van Lost in the new Real – Arjen Anthony Lucassen

Stel je voor: je wordt wakker in een vreemde wereld. Een parallel universum, waarin Dolly Parton cupmaat A heeft, Jimi Hendrix een beroemde fluitspeler was en Elvis een vegetariër.
Op het nieuwe dubbelalbum van Arjen Lucassen (ook bekend als Ayreon, Star One en Ambeon) wordt zo’n wereld beschreven.

“Lost in the new real” is een conceptalbum, een science fiction verhaal over een man, mr. L., die ontwaakt uit een cryogene slaap. Hoewel hij nu genezen is van de ziekte die hij had, moet hij nog  wennen aan de nieuwe, vreemde wereld, de New Real. Daarom wordt hij bijgestaan door dokter Voigt-Kampff (een gastoptreden van niemand minder dan Rutger Hauer, die de verteller van het verhaal is). In de toekomstige wereld zijn mens en machines zo met elkaar verbonden dat alles virtueel is, een permanente droomwereld. Muziek wordt niet meer gemaakt en gevoelens zijn computergestuurd. Mr. L komt uiteindelijk tot de conclusie dat deze nieuwe wereld voor hem onleefbaar is.

Science fictionverhalen zijn een grote inspiratiebron voor Lucassen. Zijn albums met Star One zijn muzikale interpretaties van bekende sf-films en tv-series. Het hoofdthema van dit album – iemand wordt wakker in een vreemde droomwereld – is een ander terugkerend onderwerp in zijn muziek. Op het album The dream Sequencer is het een machine die dromen stuurt (op de hoes van The new real is een verwijzing naar dit album te vinden). Op “Into the electric castle” maakt een groep tijdreizigers een tocht door een wereld die bestaat uit neuronen en elektronen, maar vooral een tocht door hun eigen angsten en mentale problemen. Het album “The human Equation” vertelt wat er in het hoofd omgaat van een man die in coma ligt. Een thema dat erg dicht bij het nieuwe album van Lucassen aansluit.
Het uitgangspunt voor “Lost in the new real” zijn de enorme veranderingen die computers de afgelopen 20 jaar in ons dagelijks leven hebben gebracht. Lucassen fantaseert op het album hoe die veranderingen zich doorzetten naar een wereld waarin alles uit de computer komt: muziek, sociale contacten, dromen. Lucassen vraagt zich af hoe je dan nog kunt weten wat echt is en wat niet. Het antwoord is te vinden op het album.

Het is een somber verhaal, dat door middel van ogenschijnlijk vrolijke liedjes verteld wordt. De melodieën zijn luchtig en licht, maar in de teksten worden essentiële levensvragen gesteld; Wat is echt in de dingen die we ervaren? Waar kan je nog op vertrouwen als alles uit een computer komt? Is een wereld zonder echte gevoelens en emoties iets waard?
Arjen Lucassen neemt de luisteraar mee in zijn toekomstvisie, en doet dat met een goed gevoel voor humor, ondanks zijn pessimisme. In elk nummer schetst hij een mogelijk toekomstscenario.
Het nummer Pink Beetles in a Purple Zeppelin vertelt hoe muziek door computers wordt samengesteld uit alle bestaande muziek, om precies te passen bij de stemming van de persoon die luisteren wil. In het nummer When I’m a hundred sixty four (een knipoog naar When I’m 64 van The Beatles) vraagt Lucassen zich af hoe het moet zijn om heel oud te worden. Mag iedereen wel kinderen krijgen in een overbevolkte wereld? Nee, je hebt er een vergunning voor nodig: Parental procreation permit. Het vrolijke, folkachtige Dr. Slumber’s eternity home geeft nog een oplossing voor de overbevolking (verplichte of vrijwillige euthanasie). En dan is er nog de kans op een enorme natuurramp, zoals een superaardbeving die de halve wereld onleefbaar maakt (Yellowstone memorial day).  Of komen we in contact met een parallel universum, waar de geschiedenis een andere wending heeft genomen; waar Elvis een vegetariër was, Jimi Hendrix fluit speelde en Dolly Parton cupmaat A heeft (Where Pigs fly).

Voor zijn vorige projecten werkte Arjen altijd samen met veel gastmuzikanten. Op dit album heeft Arjen bijna alle instrumenten zelf bespeeld, en hij zingt ook zelf. Toch zijn er een paar gastmuzikanten te horen, waardoor het album een heel eigen geluid krijgt, dat ook al te horen was op de eerdere albums van Ayreon. Een folkachtige sfeer, die vooral komt door het gebruik van fluit, viool, akoestische gitaar en cello. Maar vergis je niet, “Lost in the new real” is een echt progrock-album, met duidelijke invloeden van bands als Pink Floyd en Queen (vooral in het slotnummer van cd1) zijn duidelijk te horen.

Die invloeden komen ook terug op de tweede cd. Deze cd bevat vijf nummers van Lucassen, die niet in het verhaal paste, en vijf covers van muziek die hij beluisterde tijdens het maken van dit album. De dreunende metalversie van Welcome to the machine van Pink Floyd is geweldig. Het Led Zeppelin-nummer Battle of Evermore krijgt ook een nieuw jasje door de toevoeging een dulcimer, wat het nummer een heel aparte sfeer geeft.

Lost in the new real is een heerlijk album. Een aangename mengelmoes van prog, metal en folk, die in het eerdere werk van Lucassen, onder de naam Ayreon, ook al te horen was. Op dit album heeft Arjen dat thema met veel humor en plezier uitgewerkt, ondanks zijn sombere toekomstvisie.

Lost in the new Real is een aanrader voor de liefhebbers van jaren 70 folkrock, progrock, sciencefictionverhalen, voor de fans van Ayreon én de fans van Rutger Hauer.

Nieuwsgierig geworden? Klik Hier voor een clip (met commentaar) van het slotnummer van cd 1: lost in the new real

Klik HIER voor een clip van het nummer E-Police